Monday, 17 December 2012

MAIN MASAK~MASAK

~ Bismillah...~

Semalam hari cuti.
Niat nak bangun lewat sikit.
Lagipun malam sebelumnya dah tidur lewat...kira-kira jam 3.30 pagi sebab menyiapkan assignment...
Selesai sudah satu...BARU SATU!!!...hehe...tak apa...janji gerak jugak...
=)

Last-last pukul 9.30 pg dah jaga...
Pusing sana-sini dalam rumah...last-last terniat nak main masak-masak...
Hehehe...

Tadaaaaa...ini hasilnya...1st time masak nih...alhamdulillah...jadi juga...

BILIS SAMBAL TEMPOYAK...




Meh sini nak kongsi resepi...

Bahan-bahan :

2 ulas bawang putih - yg kecil sudah memadai untuk bagi rasa je..
1 labu bawang besar - dibelah dua
10 tangkai cili api - ikut tahap nak pedas mana, kalau suka pedas letak banyak..seelok-eloknya ambil yang warna hijau, umah kita kehabisan cili api hijau so belasah je mana yang ada dalam peti ais =)
Garam, gula, perasa - secukupnya
Segenggam ikan bilis
2 sudu tempoyak- bahan paling penting 

Cara-cara :

1. Goreng dulu bilis hingga garing, tak nak goreng pun tak apa..kita suka digoreng untuk dapat rasa crunchy masa mkn...=)

2. Tumbuk/mesin bawang putih,cili api bersama-sama sebelah bawang besar - kita tumbuk je...sebab memang suka bawang yang ditumbuk berbanding yang dimesin. Kalau nak mesin pun boleh, tapi letak air dalam kuantiti yang sikit je...

3. Tumiskan bahan yang ditumbuh hingga agak garing, kalau nampak air cam kurang tu tambahkan sikit....SIKIT je...ikut kesesuaian..

4. Masukkan tempoyak dan kacau hingga sebati.

5.  Masukkan bilis dan sebelah lagi bawang yang telah dimayang tebal dan kacau lagi hingga sebati.

6. Perasakan dengan garam, sedikit gula dan serbuk perasa secukupnya.

SIAP!!!

So...leh la makan dengan nasi panas-panas...best woooo....





SELAMAT MENCUBA!!

 ~Alhamdulillah~

6 comments:

  1. hehehe .. sedap kan.. daz selalu gak wat camni .. mkn nasik panas2. tayah lauk lain dah

    ReplyDelete
  2. rajinnnnnnyaaaaaaaaa masakkkkkkkk! :))

    ReplyDelete
  3. wa, sedap.. nk try r nanti.. tempoyak ada ni.. mertua bg..

    ReplyDelete
  4. tak pernah buat sambal gini..
    resepi baru ke??heheh

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum zanna...sedap nyer terliur tengok...:)

    ReplyDelete

Tinggalkan jejak anda dengan komen - komen yang membahagiakan buat penyeri hari =)

Thanks~

~THANK YOU~

~THANK YOU~
From Inside Me