Wednesday, 12 December 2012

LIPAS!!

~ Bismillah...~


Nampak tak?...nampak tak? Geli kan tgk keluarga lipas ni?

Baru-baru ini...aku ternampak lipas di workstation salah seorang staff di sini. Aku geli sikit je dengan lipas. Tapi sangat takut dengan lipas terbang . 

Kalau ikut wikipedia...lipas merupakan serangga perosak, suka tinggal di tempat gelap dan lembap serta hidup dengan bergantung pada sisa-sisa makanan.

Bila difikirkan semula ..memang tak patut ada lipas di workstation. Antara langkah yang aku sarankan untuk memastikan kebersihan workstation adalah seperti berikut :-

1.  Sebelum meninggalkan ruang kerja anda..pastikam bekas-bekas/mug/sudu-sudu yang digunakan dibasuh, dikeringkan dan disimpan. Jangan biar je...dalam agama pun melarang tinggalkan bekas-bekas tak berbasuh/ tak dibersihkan.


2.     Aku faham...bila kerja banyak sure ada yang nak mengunyah sesuatu untuk hilangkan stress..dengan kerepek, junk food, coklat..macam-macam ada atas meja kan. Honestly...aku pun makan juga di ruang kerja..tapi pastikan sisa-sisa makanan yang jatuh tu dikutip dan dibuang ke dalam tong sampah.


3.     Selain tu, check dekat celah-celah keyboard...cara mudah: terlangkupkan keyboard (sambil pegang) dan tepuk perlahan untuk keluarkan sampah/sisa makanan yg jatuh.

 

4.   Jangan berat mulut untuk minta kakak cleaner bersihkan tempat anda. Nak senang...bangun je masa dia tgh vacuum..sekurang-kurangnya bg dia ruang utk buat kerja membersih di tempat anda. Dia pun selesa...tempat anda pun bersih.


Ni yang sempat aku senaraikan. Banyak lagi cara bagi memastikan lipas menjauh dari workstation anda...

SELAMAT MENCUBA!!

magic left crazy rabbit

p/s : Semua gambar adalah ikhsan dari Makcik 





~Alhamdulillah~

20 comments:

  1. hahaha kat ofc jue masalah semut..

    bos marah2 dia ckp jue xkemas ofc.

    haha da musim hujan..mesti la semut naik..
    jue pula kena salah..sedih..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...beli ubt semut...nnti dia lari la tu...kalau tenat sgt suruh bos panggil pest control je...hehehe

      Delete
  2. uiii lipas
    malu kan kalau umah ade lipas.
    kdg2 kite tlepas pndang sbb tu lipas tu dtg bertamu. cam cikdaz yg mls ni.. kene paksa rajin kan diri kemas umah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emmm..tu la...kalau berani tak pe..leh gak spray2...hehehe

      Delete
  3. eeeee yuckkk!! aku geli giler dgn lipas!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naluri pompuan kot...tak geli..takut ngn lipas..hehehe

      Delete
    2. Lupa pulak...thank you sbb follow blog xseberapa ni... =)

      Delete
    3. haha.. takut + geli.. ce tgk mata dia.. yucckkkk!!

      Delete
  4. Ni satu hal.. MM pernah naik bas ekspress penuh ngan lipas.. Hamagad! Geli giler!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Errr....cerita anda mmg mengerikan ok...huhuhu...=)

      Delete
    2. PiSCes Za has left a new comment on your post "LIPAS!!":

      owh, aku penah naik feri, aku konon2 nak tgk pemandangan luar la kan.. sekali mak oi, banyak giler lipas2 disebalik cermin2 tingkap feri tu2.. elok je mata2 lipas tu ngintai aku balik.. yuucckkkk serius geli!

      Delete
    3. Miss Mirror a.k.a Sam has left a new comment on your post "LIPAS!!":

      Org2 tua ckp.... bangun tido klu tetiba mata bengkak je maksudnya kena kencing lipas. Entah la mitos ke fakta.

      Delete
    4. @pisces Za
      huhuhu...bunyik cam banyak je lipas tu...serammm...

      @Puan Cermin =)
      yeke?
      taktau pulak...ehhehe

      Delete
  5. sonang cerita, jgn makan kat workstation, asyik mengunyah je.. nanti kerja tak jalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...lain org lain ragamnya...encik alkisah =)
      terima kasih sudi follow blog ni...

      Delete
  6. assalamualaikum zanna...mmg tension kalau ada lipas n baunya...:)

    ReplyDelete
  7. geli lipas.. tp branikan diri jugak untuk bunuh dia.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...tanak jd kejam...tp terpaksa kan =)

      Delete

Tinggalkan jejak anda dengan komen - komen yang membahagiakan buat penyeri hari =)

Thanks~

~THANK YOU~

~THANK YOU~
From Inside Me