Monday, 20 September 2010

DeMam Oh DemaM

~ Bismillah...~

Sekarang ni cuaca panas betul....sampai antibodi aku xsempat nak catch up utk hapdet cuaca yang tak menentu ni...huhuhu...maka terjadilah fenomena suhu meningkat pada badan aku...

Sangat teruk...sbb aku jarang sakit...sekali da sakit mmg haru....tambah lagi aku jenis yang susah makan ubat tahap impak maksima.....huhuhu....mama pun sampai hangin dgn perangai aku yg satu ni....

Tq to Mama & Papa yang sudi bwk bdk sakit ni balik umah...siyes...time demam aku xpandai nk urus diri...sgt tak berdaya.

Memandangkan bdn aku yang lemah ni....sempat aku search hikmah2 sakit yang Allah timpakan pd umatnya....antaranya ialah : ~

1. Mendidik dan menyucikan jiwa dari keburukan.

Allah Ta'ala berfirman, artinya, “Apa saja musibah yang menimpa kamu maka disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).” (QS asy Syura: 30)


Dalam ayat ini terdapat khabar gembira sekaligus ancaman jika kita mengetahui bahwa musibah yang kita alami adalah merupakan hukuman atas dosa-dosa kita. Imam al Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah R.A bahawa Rasulullah SAW bersabda: ”Tidak ada penyakit, kesedihan dan bahaya yang menimpa seorang mukmin hinggga duri yang menusuknya melainkan Allah akan mengampuni kesalahan-kesalahannya dengan semua itu.”


 Dalam hadis lain beliau bersabda: “Dugaan senantiasa akan menimpa seorang mukmin, keluarga, harta dan anaknya hingga dia bertemu dengan Allah dalam keadaan tidak mempunyai dosa.” Sebahagian ulama salaf berkata, “Kalau bukan kerana musibah-musibah yang kita alami di dunia, nescaya kita akan datang di hari kiamat dalam keadaan pailit.”

2. Mendapatkan kebahagiaan (pahala) tak terhingga di akhirat.

Itu merupakan balasan dari sakit yang diderita sewaktu di dunia, sebab kegetiran hidup yang dirasakan seorang hamba ketika di dunia akan berubah menjadi kenikmatan di akhirat dan sebaliknya. Rasulullah bersabda, ”Dunia adalah penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir.” Dan dalam hadis lain disebutkan, ”Kematian adalah hiburan bagi orang beriman.” (HR .Ibnu Abi ad Dunya dengan sanad hasan). At Tirmidzi meriwayatkan dari Jabir secara marfu’, ”Manusia pada hari kiamat menginginkan kulitnya dicabik-cabik ketika di dunia kerana iri melihat pahala orang-orang yang tertimpa cubaan.”

~untuk hikmah - hikmah selanjutnya sila klik di link ini 

So tadi Papa Mama dah bwk aku gi klinik....dapat MC dua hari.....


Dalam keadaan tekak yang menggila gatal diselangi batuk keras mengalahkan makcik tua sehingga terbongkok2 bdn aku menggayakan batuk tersebut....sempat jua aku hapdet blog & membelasah segelas FROST.....uuuuuuu...sgt hebat!!


KORGH....KORGH....KORGH....

~Alhamdulillah~

4 comments:

  1. hmm...byk neee ubt..
    ni dh ada ubt jgn xmkn lak ea syg..
    Semoga cepat sembuh...
    =)

    ReplyDelete
  2. Aiii....
    smpat lg tu minum 'air ubat' tuh...
    =p

    ReplyDelete
  3. bnyk makan ais krim ni.
    kan dah demam.

    ReplyDelete

Tinggalkan jejak anda dengan komen - komen yang membahagiakan buat penyeri hari =)

Thanks~

~THANK YOU~

~THANK YOU~
From Inside Me