Wednesday, 18 June 2008

Malas

Smenjak 2 mnjak ni aku dh makin malas. Dtg opis aku ngaku r mcm mkn gaji buta. Xtau cmner nk wat. Yg makin parah : aku malas solat. Ya Allah... lagi aku xpaham. Semalam...aku dihadiahi tasbih oleh Nash ( roommate aku yang mak dia gi Mekah baru2 ni ) tharu sgt. Tasbih 2 cantik. Tsentuh ati aku. Mula la tigt dosa xsolat, dosa2 kering lain lagi, dosa besar. Hmmm...makin tbuka ati aku utk rajin solat. Betulla bila aku dgr org sllu kata " kalo Allah nk bg cahaya kt ati hmba2 yg dipilihNya, sekelip mata je bnda 2 leh berlaku ".

Aku harap aku xmalas lagi...skang gak aku nk stat wat keje yg tgh melambak di meja...

Malas...malas
Pergi jauh dr hidupku
Engkau menggangu rutinku
Mencacatkan hariku
Menambah dosaku

Malas...malas
Nyah dikau dr sisiku
Moga hapus ngiangmu di telingaku
Moga gelap pandanganku dr menirumu
Moga bersih jiwa & hatiku dr sifatmu

Malas oh malas
Aku benci engkau

5 comments:

  1. ummm...tk baik malas2 taw..especially solat....ruang utk berubah itu sentiasa ada...;)

    "take care & remember Allah alwizzzz"

    ReplyDelete
  2. akak.. org pun malas gile aw.
    cam da nak g poli ni en.
    satu mende pun tak ready,
    buku tak kemas. alatulis tak kemas.
    baju2 pun tak ready oh.
    MALAS!!

    ReplyDelete
  3. Huih.... peserta pertama nampaknya aku. So ade chance laa nak buat karangan spm ni.

    Sebenarnya ape kah kesah sebenarnya di sebalik kemalasan anda ni? Tention? Kije banyak? Duit? Study? BF?

    Ketepikan semua tuh. Jangan dijadikan perkara tersebut untuk anda malas bersolat. Aku ni pon tadak laa alim tare mane pon.

    Pesanan penaja:-
    Masa diberi 24jam Sehari kepada kite. Kemane pegi agihan mase tersebut?

    Nak kate orang lain dapat mase lebih? Mustahil.... semua manusia dieberi 24jam dalam sehari.

    Manage masa anda. Malas ni memang laa penyakit yang dari kategori payah nak pulih kalau dibiarkan berlarutan.

    Nasihat saya, jangan biarkan Penyakit ni merebak keseluruh sendi tubuh badan anda. Kelak anda yang binasa.

    Kesusahan dan keperitan hidup sepatutnya dijadikan cabaran dalam mengatasi dugaan yang diberikan tuhan. Hindari sifat malas, insyaallah anda akan berjaya.

    Lagi satu nak peringat, rajin rajin la membaca serta menghafal Ayat Seribu Dinar tuh... moga-moga hidup anda akan dipermudahkan perjalanannya oleh Allah S.W.T

    Bace dan hafal pon tak leh jadi jugak kalau anda tidak mahu berusaha untuk mengubahnya. Diharap anda mampu untuk berpikiran dengan tenang dalam mengharungi pelbagai rintangan serta dugaan yang dihadapi.

    Last words, ade masalah? Rasenya tak salah kalau dikongsi bersama rakan blogger yang lain. Seperti mane yang aku kerap lakukan. Bukan niat menceritakan pekung didada, tapi meminta pendapat dan buah pikiran orang yang lebih matang dari kite.

    Semoga hidup anda akan lebih ceria disamping dapat melaksanakan tugas dan rutin harian anda sebagai seorang insan dimuka bumi tuhan yang bertuah ni.

    Salam Perkenalan dari saya,
    Kreuger®

    ReplyDelete
  4. Malas-malasni...nak kena rotan ni! Bessa tu!Melayan kemanasan tu memang enak dik,tapi..kat sinilah makhluk bernama 'syaittonn'tu mudah mencucuk,menggoda dan menguasai kita sebenarnya.Semoga bangun pagi esok,menjadi anak mak yang paling rajin...!

    ReplyDelete
  5. ~ CYBERNETICS MIND ~
    Insya Allah...trimas utk ingatan...=) salam ukhuwwah...

    ~ SICKCHILD ~
    xmo mls2...t mak rotan...sakit wooo... =p

    ~ MR AZMAN ~
    Whooo...pnjngnya komen. 1st time dpt komen tpnjng dlm blog ni...mekasih incik =)
    mekasih juga ats ingatan+nasihat yg diberi...Insya Allah...sy akan praktikkan...
    p/s : mahap la...bkn sngaja x publish comment...network prob. baru rini pasan ada byk komen yg lum dipublish...mahap yer incik =) salam ukhuwwah wat incik...

    ~ XIIINAM751 ~
    Tengkiu aunty... =) sy nk jd budak baik yg rajin cam ank2 aunty.. =)

    ReplyDelete

Tinggalkan jejak anda dengan komen - komen yang membahagiakan buat penyeri hari =)

Thanks~

~THANK YOU~

~THANK YOU~
From Inside Me