Thursday, 11 October 2007

Sayang Maniam....


31 November 2007 : ( Memoir Of Maniam )

Maniam mati. Xde lagi gelagat Maniam yg comel menguis-nguis kaki aku lagi. Aku xdpt usap kepala berbulu Maniam. Maniam tergilis tayar kereta Papa sewaktu Papa mengundur utk keluar menguruskan kereta aku ( roadtax & monthly installment ).

Masa dpt berita maniam mati aku mnngis. Tp walaupun aku, Ann, Naim & Baby kluarkan air mata drh sekalipn....Maniam xkn hidup balik.

Takdir Allah...Maniam pergi. Antara Shoei & Gary...Maniam yg paling besar, yg paling lincah dan yg paling cerdik ( papa pernah duga akal Maniam, Gary & Shoei, dgn letakkan ketiga - tiganya agk jauh dr kawsn rmh. Maniam yg berlari balik dulu... ) Maniam gak yg paling hitam sbb 2 Papa bg nama Maniam. Baru je beberapa bulan aku kenal Maniam...begitu juga Shoe & Gary...mereka adalah Baby Mogggy Mog ( ibunya ) yg baru lahir. Aku masih igt lagi sewaktu aku sekeluarga pulang beraya...agk sedih juga aku nk tinggalkn Moggy Mog ank-beranak. Tambah pula Gary sakit mata. Perlu dititiskan ubat yg diberi oleh doktor setelah Gary dibawa berubat yg mana segala perbelanjaan ditanggung oleh Jiji.

Balik beraya...Moggy Mog xde. Puas aku minta Ann teriakkan nama Moggy Mog dgn harapan dia balik ke rumah. Hampa. Moggy Mog xbalik. Mama assume yg Moggy Mog balik ke rmh tuan asal ( di belakang rmh aku ) xtlly...Moggy Mog bkn kpnyaan kami. Memndngkn Ann & Naim sllu melayan kerenahnya mnybbkn Moggy Mog manja dgn fam aku sehinggalah Maniam, Gary & Shoei lahir...sehingga Maniam menemui ajal di bwh tyr kereta Papa...( aku tau Papa xsngaja...sbb Maniam hitam... kecik pulak 2...mana nk nmpak dlm keadaan gelap. Xkn Papa sngaja nk gilis makhluk Allah 2... ) Sehinggalah pd pg keesokkan harinya Ann tjumpa Moggy Mog merayau2 di belakang rmh aku...Ann angkt Moggy Mog...Ann usap seluruh bdn Moggy Mog. Moggy Mog hnya pejam mata. Ann tnya Moggy Mog mana Maniam, Shoei & Gary...Moggy Mog melompat trun dr pegangan Ann & melilau ke hulu hilir smbil mengiau...

Ann & Naim bawa Moggy Mog ke belakang, Moggy Mog prgi ke tpt anknya diletakkn. Ann tlg Moggy Mog bawa ank2nya melintas parit di belakang rmh...seronok sgt tgk Moggy Mog, Maniam, Shoei & Gary balik. Ann trus bagi Moggy Mog, Maniam, Shoei & Gary mkn...

Aku sygkn Maniam. Walaupn aku penakut dgn kucing...tambah lak Baby kucing cam Maniam...tp aku selesa. Maniam xpernah buat aku takut. Alhamdulillah...28 Oktober 2007 sebelum aku berangkat balik ke Kuantan ( selepas balik hujung minggu... ) aku sempat gaulkan nasi utk Maniam & adik berdiknya makan. Snng hati aku tgk nasi yg aku bagi 2 licin dlm bekas makanannya.

Skrg...Maniam dh xde....Kesian kt Moggy Mog...masa aku call Mama...Mama kata Moggy Mog xtidur. Mengiau semalaman cari Maniam sbb Maniam ank ksygn Moggy Mog. Moggy Mog sllu brsihkn Maniam lebih dr ank2nya yg lain. Ptgnya...sewaktu Papa balik kerja dlm hujan...Moggy Mog berlari kejar kete Papa & hidu2 tayar di mana Maniam tergilis...Mama sayu, Papa pn sedih...aku dgr pn runtun hati...Moggy Mog pn dh mcm xsmngt kata Mama. Mkn pn sikit. Ank2 lain pn cam nk xnk je dia lyn...tul la kata pepatah..." seperti kucing hilang ank..." Moggy Mog mmg xsnng ddk.

Mama cerita, masa Papa nk undur kereta 2, semua dh ddk dlm kereta stelah Moggy Mog & ank2nya dikurung di dlm pgr rmh & lubang pada pgr rmh juga tlh disendal dgn selipar utk elak baby2 Mog keluar. Sllunya Ann, Naim atau Jiji akn tnggu sehingga Papa dh keluarkn kereta...dh kehendak Allah...xseorg pn buat perkara sama ms mlm Maniam tergilis. Sedar2 hnya kedgrn bunyi mengiau yg kuat. Bunyi mengiau yg terakhir kdgrn lemah...

Jiji yg mengandaikn kucing di bwh kereta melompat trun. Begitu juga Ann, Naim, Mama & Papa...xsyak lg. Maniam bwh tayar! Maniam yg mengiau 2 kali td...Maniam dh mati. Ann & Naim meraung ( terkejut & sedih ). Ann bgitau aku, Papa bgtau ms angkat Maniam...bdnnya masih panas. Moggy Mog berlari mendekat. Maniam dihidu-hidunya. Sewaktu Papa meletakkan Maniam di samping ibunya ( semasa Papa menggali lubang...) Ann bgtau...Moggy Mog, Shoei & Gary hanya memerhati...

Sewaktu Ann kuhubungi...Ann tllu sebak. Ann menangis...aku mnngis juga...kerana Maniam...

Maniam...ku doakan...semoga Allah menyayangimu..semoga rohmu dipeliharaNya...


=,( Sayang Maniam....

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan jejak anda dengan komen - komen yang membahagiakan buat penyeri hari =)

Thanks~

~THANK YOU~

~THANK YOU~
From Inside Me